تصمیمات سال نو از منظر روان کاوی

دسته بندی :مقالات عمومی 25 دی 1399 دید درون 675

آیا سال نو فرصتی برای تغییر است؟

هر سال به این فکر می کنم چه کاری نیازه انجام بدم تا زندگیم بهتر بشه،هر سال اید های یکسانی دارم،باید کمتر کار کنم . من کار آزاد دارم و بنابراین این آسون خواهد بود که کار رو زیاد یا کمش کنم اما هر سال خودم را رو دقیقا در گیر و دار سال قبل می بینم .

چرا این اتفاق می افته؟ چرا من بر نامه ام رو تغییر نمی دم؟ چی منو متوقف می کنه؟

پاسخ این است که من متناقض و دارای تعارض هستم. در این برحه از سال به فکر آرزو‌ها و امیالم هستم، وزندگی آسان رو برای خودم خیال می کنم. با این حال وقتی زمان می گذرد، می‌فهمم که بسیاری انگیزه های ِهشیار و ناهشیار وجود دارد،که مرا در جایی که بودم نگه می داره. اگر چه ،کم کار کردن به نظر خوب است ، با این حال ، کار کردن نیز لذت بخش است و موجب تحرکم  می شود

.

این تعارض سبب حرکت و جستجو در بیرون برای کار بیشتر از سویی، و یافتن وقت‌های بیشتر برای استراحت در تلاطم است. اینکه کجای این حرکت قرار گرفته باشم، آرزوی متضاد دیگر را بالا می اورد. یعنی:اگر من بیشتر کار کرده باشم، تعطیلات بیشتر را می خواهم، اگر من اوقات فراغت بیشتری را پشت سر گذاشته باشم، به دنبال فرصت‌های شغلی بیشتر خواهم بود.

اگر این دو دلی بسیار سریع رخ دهد، دوستان و همکارانم من را به عنوان یک نوروتیک در نظر خواهند گرفت.اگر زمان معقولی ما بین این دو بخش فکری باشد، بنابراین دیگران من را همچون یک فرد عادی‌که نوسان خلق دارد در نظرخواهند گرفت.

رومیان باستان تصمیم گیری برای آینده را ایجاد کردند. تصمیم گیری‌های اولیه قابل اعتبار و ثبت‌شده به نوشته‌های رومیان در سال های ۱۸۰ پیش از میلاد مسیح باز می گردد. تصمیم گیری از پیش و تغییر اوضاع یک کار منحصراً انسانیست.

روان‌کاوان می‌گویند که شکستن تصمیمات سال نو به اجباربه‌تکرار مربوط است. لئونارد شن گولد، این پدیده رابه ” قول های وحشتناکِ” تغییر، توصیف کرده است. برای بعضی افراد،انتظارات خوشایند موجب فراخوانی تغییر و در پی آن تغییرات بد شده است و زنده شدن تهدیدات غالب سخت و تکراری می تواند باشد.از این رو،خود تخریبی جایگزین می شود و تغییر رخ نمی دهد.

فرصت تصمیم گیری در سال نو این اجازه را به فرد می دهد که، امیدوارانه دوباره از نو شروع کند. لااقل برای لحظه ای،که زندگی را به شکل یک تکرار نبیند. تو تصمیم گرفتی،تو تصمیمت را شکستی،این روشی است که تصمیمات سال نو کار می کند. 

درک تعارض در پشت این الگو می تونه جالب باشه. درک چالش پیروزی بر تعارض می تونه اولین گام باشد. انتخاب چالش مناسب،از طریق درک پویایی های زیرین آن می تواند یک هنر باشد.برای من به شخصه،بعد از تفکر بسیار، اینگونه است، قصد دارم دوره درسی را تغییر دهم،امسال تصمیم گرفتم وبلاگم را بیشتر دنبال کنم. بنابراین سرکار می تونم فکر کنم. نمی خوام کم کار کنم،کلا بیشتر می خوام کار کنم ،برایم آرزو موفقیت کنید.

ترجمه مجموعه دید درون

مطالب مرتبطی که شاید برای شما جذاب باشد:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0