تمرینی ساده برای کمک به حفظ آرامش در مواجهه با شرایط احتمالی ویروس کرونا

دسته بندی :مقالات عمومی 18 فروردین 1400 دید درون 735

با ادامه ی تغییرات این بیماری همه گیر،مارتین سلیگمن، مدیر مرکز روان شناسی مثبت پن،روشی سریع و سرراست برای توجه دوباره به ذهن ارائه می دهد.

اوضاع و شرایط روزانه با ویروس کرونا و بیماری کوید۱۹ در حال تغییر است و این عدم اطمینان و تغییر مداوم می تواند منجر به اضطراب و ترس شود

”ذهن انسان اغلب به صورت نادرست به بدترین حالت ممکن جلب می شود. “ مارتین سلیگمن که رشته ی روان‌شناسی مثبت را به وجود آورد و مرکز روان‌شناسی مثبت پن را اداره می کند می گوید:

فاجعه سازی یک مدل انطباقی تکاملی ذهن است. اما معمولا به صورت غیرواقع بینانه ای منفی است. سلیگمن برای متمرکز کردن ذهن تمرینی ساده به نام”واقع بینانه  ببین “ را ارائه می دهد.

که با بیان بدترین مورد یک سناریو آغاز می شود، چیزی که ذهن ما در ابتدا تمایل دارد انجام دهد. سپس به بهترین مورد سناریو تغییر می یابد و با محتمل ترین سناریو پایان می یابد .ایده این است که افکار خود را از غیر عقلانی به عقلانی تغییر دهیم .

قدم اول: از خودتان بپرسید، بدترین شرایط ممکن چه چیزی است؟

با توجه به سن و سلامت شما این مسله تغییر خواهد کرد. مارتین سلیگمن سناریوی خود را به صورت یک مثال ارائه می‌دهد: مرد ۷۷ ساله‌ای در ایالت مونتگومری، پنسیلوانیا زندگی می کند. برای جلوگیری از شیوع بیماری،اخیرا قرنطینه شده است. افکار خطرناک او به صورت خودکار شدت می یابند. من مطمئنم که آلوده می شوم. از آنجایی که دخترم در اینجا به مدرسه می رود. به محض آلوده شدن به یک مورد شدید آن مبتلا خواهم شد. و در حالی که در دهه هفتاد زندگی ام هستم می میرم.

قدم دوم: سپس خودتان را مجبور به فکر کردن به بهترین نتیجه کنید.

تمرین سلیگمن در این بخش به این شکل است: با خود فکر می کند. “من و نه هیچ یک از افراد خانواده ام آلوده نخواهیم شد.این مسئله پایان خواهد یافت و ما همه خوب خواهیم بود.“

قدم سوم: بعد،چیزی که بیشترین احتمال وقوع دارد رامطرح کنید.

همانطور که سلیگمن شرح می دهد، واقع بینانه ترین نتیجه ی او این است” :من در نهایت احتمالا مبتلا خواهم شد اما همانند اکثر بزرگسالان علائم نخواهم داشت و یا خفیف خواهند بود .اگرچه من در سن خطر هستم,کاملا تندرست هستم پس من احتمالا فقط به مدت یک هفته یا بیشتر به صورت ناراحت کننده ای بیمار خواهم بود و بعد بهبود خواهم یافت. “

قدم چهارم: در نهایت،برنامه ای برای واقع بینانه ترین سناریو تدارک ببینید.

این مسئله متفاوت از هدر دادن انرژی برای چیزی ست که بعید است رخ دهد.درعوض ،برای احتمالی که می تواند یک موقعیت چالش برانگیز باشد، مطرح است. برنامه شما به شرایط فردی شما بستگی خواهد داشت. برای  مثال:اگر مریض باشید، آیا به مراقبت ایمن از کودک نیاز دارید؟ اگر در خانه بمانید، غذا و داروی کافی دارید؟ این برای شغل شما به چه معناست؟ اگر در گروه با خطر بالاتر قرار داشته باشید آیا کسی برای مراقبت از شما  در صورت نیاز خواهد بود؟

سلیگمن این تمرین را در شرایط مختلف بررسی کرده است.برای تمرینات بیشتر به کتاب‌های او نگاه بیندازید،”جریان امید: سفر یک روان‌شناس از درماندگی به خوشبینی“، ”خوشبینی آموخته شده : چگونه ذهن و زندگی‌تان را تغییر دهید. “

 مارتین سلیگمان متخصص روانشناسی خانواده ی زلرباخ در گروه روانشناسی در مدرسه ی هنر و علم و مدیر مرکز روانشناسی مثبت در دانشگاه پنسیلوانیا است.

خرید کتاب نظریه درماندگی آموخته شده و روانشناسی مثبت نگر مارتین سلیگمن

 منبع:

https://penntoday.upenn.edu/news/tips-to-help-stay-calm-amid-coronavirus-COVID19-uncertainty

ترجمه تیم دید درون

مطالب مرتبطی که شاید برای شما جذاب باشد:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0